de Florina Tecuceanu miercuri, 23 septembrie 2015
1. „Care este următorul pas, după acest premiu?“
2. „În ce teatru ţi-ar plăcea să joci?“
3. „Cum vezi, în mod ideal, meseria de actor?“
Dana Marineci – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP, Premiul „Ştefan Iordache”, pentru rolul din „Sonata sunetelor primordiale” de Kurt Schwitters, precum şi pentru „Amor estival” – Stela Popescu. Dana Marineci a primit şi Premiul VOX MARIS.
- “Mă concentrez pentru două premiere: un spectacol la Godot Café, pe care o să-l joc pe 26 septembrie – un one woman show, XXE-uri de Alina Nelega, şi Eden, un proiect al regizoarei Cristina Giurgea, care a fost câştigat printr-o bursă oferită de Ambasada Irlandei şi care va avea premiera la sfârşitul lui octombrie la Teatrul Naţional.
- Îmi doresc să lucrez la un teatru de stat pentru experienţa pe care o capeţi acolo. Faptul că lucrezi cu regizori mari, că ajungi să fii în texte mari, în texte clasice, contează foarte mult, pentru că îţi aduc experienţa necesară pentru a putea evolua ca actor.
- Ideal ar fi să poţi să trăieşti din actorie, ca să poţi să mergi fericit la repetiţii! Sau măcar să fii împăcat cu viaţa ta! Asta ar trebui să vină dintr-un salariu decent, care să îţi permită să trăieşti şi să susţii o familie! De aceea, în România, noi, actorii, facem atâtea chestii pe lângă profesie!…
Nicholas Caţianis – Premiul pentru cel mai bun actor, secţiunea Individual pentru „Trifoiul cu patru foi” după „Râs Nervos” de Christopher Durang şi „Trifoiul cu patru foi” de Eugène Ionesco, precum şi pentru „Îmi place să mă plimb pe stradă” – Manuela Fedorca. Nicholas Caţianis a primit şi şansa de a face parte din programul „10 pentru FILM la TIFF”, program iniţiat în 2012 de Festivalul Internaţional de Film Transilvania.
- “Următorul meu pas concret: mă văd la 10 pentru TIFF. Este o mare şansă şi mă bucur că am primit-o la vârsta asta. Am spectacolele de la Odeon şi sper să mai intru şi în alte proiecte”.
- “Sunt colaborator la Teatrul Odeon, unde joc în două spectacole Un tramvai numit dorinţă şi Trei generaţii. Mi-aş dori să fiu angajat la Teatrul Odeon”.
- “Ideal ar fi ca noi, actorii, să putem trăi exclusiv din această meserie”.
Teodora Maria Filip – Premiul pentru cea mai bună actriţă, secţiunea Individual, pentru „Un dada clown”, precum şi pentru „Eşti… unde?” – colaj după Romeo Fantastik – „Carolina”, Sweet Kiss – „Tu Alin, Alin, Alin” şi Vama – „Scrisoare către Făt-Frumos”.
- “Următorul pas? Tot ce pot eu să fac este să merg la toate castingurile, la toate audiţiile, să creez împreună cu colegii mei spectacole bune… Vreau să am continuitate în meserie”.
- “Mi-aş dori să fiu angajată la Bulandra. Am jucat acolo cu Azilul de noapte şi, surprinzător, a fost destul de bun. Mi-am zis: Doamne, dacă eu joc la Bulandra, o singură dată, sunt fericită! În seara aceea am simţit continuitatea personajului, eram acolo, gândeam, procesam, deşi nu îl mai jucasem de mult. Ar fi minunat să mă angajez la Bulandra”.
- “Vreau ca actorii sa fie respectaţi. Vreau să nu mă întâlnesc pe stradă cu cineva şi să mă întrebe câţi bani câştig, iar mie să îmi fie jenă. Vreau ca actoria să fie percepută ca o meserie, nu ca un hobby, ca ceva simplu. Nu este, pentru că îţi sacrifici oarecum viaţa pentru ea”.
Cosmin Dominte – Premiul pentru prestanţă şi rostire scenică oferit de actriţa Dorina Lazăr, pentru „Vacanţa la mare” de Theo Herghelegiu, precum şi pentru „Super femei” – Body & Soul.
- Următorul pas este să lucrez în continuare şi să reuşesc să duc la bun sfârşit tot ce am eu în plan, fără să fac rabat de la nimic deşi, matematic vorbind, activez pe multe benzi şi pare aproape imposibil să fac tot ce mi-am propus. Dar asta-i şi ideea: Pare! Sunt sigur că o să reuşesc.
- Cred că mi-au plăcut toate teatrele în care am pus piciorul vreodată. Mi-ar plăcea să joc la TNB pentru că sunt colaborator şi pentru că aici mi-am făcut debutul în teatru. Mi-ar plăcea să joc la Odeon, mi-ar plăcea să joc la Bulandra… Îmi place atmosfera de la Teatrul Mic şi Foarte Mic, deci mi-ar plăcea să joc şi acolo. La fel, la Teatrul ACT. Şi sigur mai sunt, dar nu îmi vin în momentul ăsta în minte.
- La modul ideal văd meseria de actor strict în perimetrul său, fără a forţa actorul să facă şi altceva, din cauza lipsurilor. O văd ca fiind iubire şi poezie în mişcare. Aşa ar fi pentru mine într-o lume ideală.
Cătălina Bălălău – Premiul “Sică Alexandrescu”, premiul special al juriului pentru rolul Ada în „With a little help from my friends” de Maria Manolescu, regia Irina Crăiţă-Mandră, precum şi pentru „Maneaua sfântă” – Vasile Oprea.
- „Primul pas: să păzesc bine cuţitul lui Sică Alexandrescu. Al doilea pas: premieră Interfaţa la Centrul Replika. Apoi avanpremiera şi premiera Inamicul Poporului la Teatrul Foarte Mic, pe 29 şi 30 septembrie. Apoi mă întorc la şcoală pentru spectacolul de disertaţie Unchiul Vanea. Apoi… daţi-mi de lucru!”.
- „Mi-ar plăcea să joc într-un teatru cu o trupă bună, din care să facă parte câţiva colegi de-ai mei (se ştiu ei), unde să vină să monteze regizori în fiecare an şi din afară şi din ţară, cu un repertoriu bun şi care să îţi permită sa ai colaborări cu filmul. Da, îmi doresc să mă angajez”.
- „Modul ideal nu cred că există. Într-o seară iei un premiu, a doua zi eşti prost la repetiţii şi îţi vine să mori. Sau poate tocmai asta e ideal. Un ideal pentru mine acum ar fi să câştig suficient încât să îmi pot acoperi toate cheltuielile şi să primesc mereu de muncă. Şi să mă distrez şi să dorm mult”.
Corina Borş – Premiul publicului pentru Cea mai bună Actriţă pentru „Evadarea” – colaj după două melodii ale formaţiei Vama Veche („Vara asta am să mă îndrăgostesc” şi „Vama Veche”), fragmente din „Jocul din Ialta” de Brian Friel şi monologul Corinei din „Jocul de-a vacanţa” de Mihail Sebastian, precum şi pentru „Tăte şogoriţele” – Angela Rusu.
- “Pasul următor este să îmi consolidez drumul pe care am ales să merg de ceva timp”.
- „Joc în Teatrul Maria Filotti din Brăila, dar mi-ar plăcea sa joc şi pe alte scene din ţară. Teatrul Shakespeare’s Globe e un vis”.
- „Nu există perfecţiune şi asta îmi place. Să găsesc întotdeauna echilibrul între mine şi factorii din jur”.
Adrian Loghin – Premiul Publicului pentru Cel mai bun Actor pentru „Un Om”, inspirat şi adaptat din poeziile lui Tristan Tzara, precum şi pentru „Part Of Your World” din musicalul “The Little Mermaid”.
- “La fel ca şi până acum: muncă, antrenamente, lucru la noi spectacole, succese şi eşecuri. Din câte am înţeles de la actorul Bogdan Dumitrache, în baza acestui premiu şi nu numai se vor naşte colaborări la diferite proiecte în viitorul cât mai apropiat (sper eu), dar cred că până la urmă doar în mâinile noastre stă următorul pas”.
- “Ooo… ce întrebare! În toate! Nu mi-am propus, sincer, să ajung la un anumit teatru. Mi-ar plăcea să colaborez cu cât mai multe, pentru că fiecare, presupun, are câte ceva de oferit. Dacă ar fi să-mi aleg primile trei, acestea ar fi Bulandra, Odeon şi Comedia. Dar nici TNB-ul nu pot să zic că nu-mi face cu ochiul…Sau oricare altul în momentul de faţă! Mi-ar plăcea să joc cât mai mult, să cunosc cât mai mulţi oameni şi să dau cu capul de cât mai multe praguri. Doar aşa poţi să faci artă de calitate – după ce eşti trecut prin foarte multe filtre!”.
- “Ca argintul viu. Cred că actorul trebuie să fie mereu în priză, mereu acordat la tot ce se întâmplă în lume, dar şi la potenţialul maxim al instrumentului său. De aceea nici nu mă pot suporta când pune lenea stăpânire pe mine! Actorul are posibilitatea să joace cu absolut tot ce îi oferă corpul lui şi îmi doresc ca până la finele călătoriei, să reuşesc să-mi antrenez fiecare părticică a corpului meu în acestă artă. Aşa poţi spune că ai trăit viaţa/ meseria aceasta la modul ideal”.
Radu Tudosie – Premiul pentru cea mai bună trupă de actori (acest premiu “colectiv” a fost “împărţit” de Radu Tudosie, Amelia Toaxen, Raul Hotcaş, Corina Vişinescu pentru spectacolul „DA DA VACANŢA!”)
- “Nu cred că premiul ne forţează să facem vreun pas anume. Ci Gala HOP te-mpinge să faci câţiva paşi (faţă-spate, nu ştiu încă)”.
- “Momentan lucrez la Teatrul Dramatic D. Sirbu din Petrosani şi Teatrul Dramatic Elvira Godeanu din Tg-Jiu. Lista cu teatre în care mi-ar plăcea să joc ar fi cam aşa: Teatrul National I.L. Caragiale Bucureşti, Teatrul Bulandra, Teatrul Regina Maria din Oradea. Cred că lista ar putea continua”.
- “Pfoaa!!! Pot să scriu o lucrare de doctorat pe tema asta? Aşa scurt, ar fi: meseria aceasta să fie apreciată mai mult!”.
Amelia Toaxen (Premiul pentru cea mai bună trupă de actori (acest premiu “colectiv” a fost “împărţit” de Radu Tudosie, Amelia Toaxen, Raul Hotcaş, Corina Vişinescu pentru spectacolul „DA DA VACANŢA!”)
- Următorul pas după întâlnirea cu HOP-ul ar fi… să muncesc! Să muncesc pe oriunde păşesc!
- Dacă ar fi să spun cele mai secrete gânduri/dorinţe, nu s-ar mai îndeplini. Nu-mi doresc neapărat marea… Poate pot să o creez oriunde!
- Om, oameni, omenie, echipă, colegi, cunoaştere, muncă, întâlnire, căutare, contribuţie, descoperire, autodepăşire… Mod ideal? Nu-l prea văd – mai degrabă un mod normal!
Foto: Maria Ştefănescu, Andrei Gîndac, Adi Bulboacă