SUMAR NR. 1-2/2020
FESTIVALURI, ANIVERSĂRI:
Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa:
- Un spectacol european în toată puterea cuvântului de Mircea MORARIU (Mutter Courage şi copiii ei de Bertolt Brecht – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj şi Staatsschauspiel Dresden)
- UTE a renăscut. Vivat! de Doina MODOLA
- Marco Paolini la UTE Fest: revoluţia prin unificare (Conferinţă de presă). Moderator András Visky (A consemnat Iulia SÎRBU)
Festivalul Naţional de Teatru:
- Vlad Bortnowski: „Felul de a desena este ca mersul pe bicicletă, nu‑l uiţi” (A consemnat Florica ICHIM)
- A câta parte din Richard III e în fiecare dintre noi? de Mircea MORARIU (Richard III de Shakespeare – Teatrul „Bulandra”)
- Richard III sau nimicul care pustieşte o lume de Mircea MORARIU (Richard III de Shakespeare – Teatrul „Bulandra”)
- Viitorul în teatru începe cu un clic de Nicolae HAVRILIUC (Într‑o zi lumea se va schimba de Yann Verburgh – ArCuB şi Compagnie des Ogres)
Centenarul Naţionalului Clujean: Plimbări printr‑un secol de teatru clujean de Mariana Ciolan
50 de ani de la debut (30 ianuarie 1970):
- Remember – Sub pecetea teatrului de ALEXA Visarion
- Lumina scenei, umbra şcolii de George BANU
- Alexa Visarion, un căutător de lumină de Călin CIOBOTARI
- Eu şi „Noaptea bufonilor” de Marian RÂLEA
- De la O’Neill la Cehov şi Shakespeare de Richard BOVNOCZKI
FEST – FDR Timişoara:
- Incursiuni prin anatomia sentimentelor de Ion PARHON
- Raport asupra zilelor şi serilor de teatru: 7, 8 şi 9 noiembrie de Nicolae PRELIPCEANU
Festivalul Internaţional de Teatru „Toma Caragiu” Ploieşti: Bucuria de a fi la teatru de Oana MEDREA
Festivalul de Teatru Clasic, Arad: Ediţie aniversară de Mircea MORARIU
New Wave Theater Festival Reşiţa:
- Un nou festival de Vest de Doru MAREŞ
- Ritualic în Sine de Ion JURCA ROVINA (Scene Bizare, după Urmuz – Teatrul de Vest, Reşiţa)
- Scene Bizare sau Învăţaţi singurătatea la Teatrul de Vest Reşiţa! de Anca BICA BĂLĂLĂU (Scene Bizare, după Urmuz)
- Simona Măicănescu: „Lumea, în Occident, este mult mai atentă, curioasă, deschisă către ce se întâmplă azi” (A consemnat Florica ICHIM)
Festivalul de Teatru „Tragos”, Tulcea: Teatru la porţile Deltei de Irina ZLOTEA (American Buffalo de David Mamet – Teatrul „Jean Bart”, Tulcea)
Prezent în cinci festivaluri: Fantezia lui Alexandru Dabija stimulată de: „limba română, arta plastică contemporană şi prostia omenească” (A consemnat Mona SANDU)
Festival de Studio şi de Forme Noi, Piteşti: Ediţie de excepţie de Doina PAPP
Ziua Dramaturgiei Româneşti: Dramaturgi de ieri şi de azi de Doina PAPP
ESEURI:
- Permanenţe, reveniri şl echivalenţe clasice în teatrul de avangardă de Edgar PAPU
- Consideraţii despre lectură de Loredana MIHĂILĂ (Liviu Ciulei – acasă şi în lume, antologie teatrologică de Florica Ichim şi Anca Mocanu)
UN ALT PROTEST: AFCN şi misterele sale
INEDIT/INSOLIT: Teatrul creator de Haig Acterian
PORTRET DE SCENOGRAF: Regizorul Silviu Purcărete de Horaţiu Mihaiu
INTERVIURI:
- Rareş Trifan: „Eu văd muzica, nu doar o aud” (A consemnat Eugenia SARVARI)
- Dana Voicu: „Am câteva personaje pe care mi‑aş fi dorit să le fi jucat” (A consemnat Florica ICHIM)
PENTRU CEL MAI TÂNĂR PUBLIC:
- Adrian Tibu: „Asta aş vrea să fie puterea mea magică, să le dau oamenilor răbdare cu timpul” (A consemnat Raluca TULBURE)
- Mariana Iordache: „Sunt un om obişnuit, care a avut şansa de a lucra o viaţă întreagă într‑o meserie deosebită” (A consemnat Raluca TULBURE)
- Un extraterestru cu suflet de copil de Raluca TULBURE (Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama de Matei Vişniec – Teatrul pentru Copii şi Tineret „Merlin”, Timişoara)
SPECTACOLE:
- Cele „trei surori” ale lui Radu Afrim de Nicolae PRELIPCEANU (Trei surori, după Cehov – Teatrul Naţional Bucureşti)
- Trei surori fără Cehov… de Ada‑Maria ICHIM (Trei surori, după Cehov)
- Sensibilitate şi adevăr de Nicolae HAVRILIUC (Figuranta de Andreas Petrescu – Teatrul Naţional Bucureşti)
- Despre credinţă şi nu numai… de Elisabeta POP (Creştinii de Lucas Hnath – Teatrul „Regina Maria” Oradea. Trupa „Iosif Vulcan”)
- O tragedie a iubirii dispărute de Elisabeta POP (Salcâmi în floare de Szep Erno şi Guelmino Sandor – Teatrul Szigligeti Oradea)
- Muzică la Auschwitz de Mircea MORARIU (Fania Fenelon, după Arthur Miller – Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti)
- Un debut convingător de Carmen MIHALACHE (Iulia, biata de ea de Gabriel Sandu – Teatrul Municipal „Bacovia”, Bacău)
- Alice în Absurdistan de Carmen MIHALACHE (Alice, după Lewis Carroll – Teatrul Tineretului Piatra Neamţ)
- Don Quijote de la Arad de Eugenia SARVARI (Omul cu mârţoaga de George Ciprian – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad)
- Zloată sau Viitorul Preşedinte al României de Elisabeta POP (Zloată sau Viitorul Preşedinte al Românieide Radu POPESCU – Teatrul „Regina Maria” Oradea, Trupa „Iosif Vulcan”)
OPERĂ: „O scrisoare pierdută” pe note de Doina PAPP (O scrisoare pierdută de Dan Dediu – Opera Naţională Bucureşti)
NOI ÎN LUME: O întâlnire personală cu un Om de zăpadă la Cernăuţi de Luana POPA
NE‑AU VIZITAT:
- Avatarurile clovnilor, între scenă şi arenă de Maria HULBER (Old clown wanted/Angajare de clovn de Matei Vişniec – Academy of Music and Theatre Arts, Falmouth University din Cornwall, The Void Theatre Company)
- Depresia din „Bucuria” lui Delbono de Călin CIOBOTARI (Joy. Concepţie şi regie de Pippo Delbono – Emilia Romagna Teatro Fondazione, Pippo Delbono Company)
CARTE:
- Critica teatrală românească în comunism. O încercare de analiză critică de Mircea MORARIU (Miruna Runcan – Teatru în diorame. Discursul criticii teatrale în comunism; Fluctuantul dezgheţ 1956‑1964)
- „Viaţa este o poveste foarte scurtă…” de Elisabeta POP (Larisa Turea –ABCDOGA – un destin în Do Major)
- Haine noi pentru poveşti de Raluca TULBURE (Constantin Brehnescu– Teme noi. Teme vechi. Piese de teatru pentru publicul tânăr)
- 30 nume noi afirmate în cei 30 de ani de libertate în teatrul din România de Doina PAPP (ro 30 nume noi de Oltiţa Cîntec)
- Ion Raţiu şi reorganizarea exilului românesc – obiective ale Securităţii de la Bucureşti de Mircea MORARIU (Ion Raţiu – Jurnal, volumul 3: Reorganizarea exilului, 1963–1968)