de Andrei Crăciun joi, 3 septembrie 2015
INTERVIURILE HOP www.uniter.ro îi prezintă pe tinerii actori care au câștigat preselecția de la București. Gala Tânărului Actor HOP va avea loc la Costineşti, între 8 şi 11 septembrie 2015 şi este organizată de UNITER şi Vox Maris Grand Resort.
Cu ce text ai venit la selecția HOP?
Nicholas Cațianis: Titlul momentului este „Trifoiul cu patru foi” – „Laughing wild” de Cristopher Durang și „NU” de Eugene Ionesco.
Ai mai fost și în anii anteriori la HOP?
Am fost la preselecția de anul trecut, în 2014 la secțiunea de grup. Nu am trecut mai departe.
Ce ți-au spus membrii juriului și cum ți s-au părut opiniile lor referitoare la prestația ta? Ai încercat/vei încerca să le pui în practică până la Gala din septembrie?
Nu am avut un feedback direct cu juriul, dar un moment teatral se constituie din momente bune și mai puțin bune. Am să insist până la Gala din septembrie asupra momentelor mai puțin bune.
În ce piese ai jucat/ joci în prezent? Ce roluri ai interpretat până acum? Există unul care îți place în mod deosebit?
În prezent joc în două spectacole la Teatrul Odeon, ambele în regia domnului Dinu Cernescu – „Un tramvai numit dorință” de Tennessee Williams și „Trei Generații” de Lucia Demetrius. Fac parte și din spectacolul „WEST SIDE STORY – Manifestul unei generații”, regia și coregrafia Răzvan Mazilu.
Pe parcursul celor trei ani de facultate am avut ocazia să încerc mai multe partituri și din fiecare an aș putea alege un rol pe care m-am bucurat că am avut ocazia să îl lucrez. În anul I, Nikolai Vsevolodovici Stavroghin – „Demonii”, F.M. Dostoievski. În anul II, Rică Venturiano – „O Noapte Furtunoasă”, Ion Luca Caragiale. În anul III, Nunzio – „Nunzio”, Spiro Scimone.
Îmi plac toate rolurile, mă bucur de fiecare. Nu cred că sunt momente când nu îți place un rol, cât nu îți place mediul în care lucrezi, regizorul sau poate nu e un moment prielnic. Sigur, nu toate textele au personaje ofertante, nu toate au acel „ceva”.
Care sunt actorii români pe care îi admiri?
Olga Tudorache, Ștefan Iordache, Dem Rădulescu, Toma Caragiu.
Ce actriță/ actor străin îți place? De ce? În ce film/spectacol te-a impresionat în mod deosebit?
Joaquin Phoenix. În mod deosebit m-a impresionat în The Master. În rest, în mod deosebit, mă impresionează în orice rol.
De ce te-ai făcut actor?
În primul rând, pentru că asta este ce îmi place cel mai mult. Actoria este meseria pe care mi-am ales-o, lăsând la o parte bine cunoscuta zicală: „Nu tu o alegi pe ea, ci ea pe tine.” Atunci când eram mic nu îmi plăcea să văd pe nimeni supărat și încercam să îi fac să zâmbească. Mi-am dorit mereu să fac oamenii să fie cu sufletul ușor. Acum, am ocazia, la teatru sau în film. M-am făcut actor ca prin mine să se schimbe ceva în tine.
Cum te visezi peste cinci ani? Dar peste zece?
Mă visez zâmbind și bucurându-mă în continuare de ceea ce fac. Restul e mirare! Și muncă!
Îți mai amintești cum a fost prima zi de facultate?
Da, am întârziat la primul curs cu doamna profesoară Rodica Mandache. Mi-am făcut și intrare, am venit cu liftul când toți colegii mei probabil că au urcat pe scări. Cu liftul venea doar dumneaei. A spus că nu știe cine sunt, de ce am întârziat și că nu mă vrea la clasă. Nu am mai urcat cu liftul la curs de atunci și am terminat și ciclul de trei ani cu dumneai.
Ne poți spune o amintire semnificativă din anii de facultate?
Când în anul II, am repetat în Teatrul Odeon pentru spectacolul „Un Tramvai numit dorință”. După această experiență, percepția despre facultate și dorința de a munci mai mult și de a mă dedica s-a intensificat.
Ce ți se pare cel mai greu în această profesie?
La nivel general văd că unii actori nu mai reușesc să facă diferența între scenă și viața din afara scenei. Sigur, scena e viață, teatrul este viață comprimată, dar poate cel mai greu este atunci când nu îți dai seama cine ești tu cu adevărat.
Ai de făcut vreun reproș profesorilor/ unui profesor din acești ani de școală? Daca ai putea să schimbi ceva în sistem, cu ce anume ai începe?
Sistemul de învățământ este defect în toate compartimentele. În domeniul artistic, metodele sunt învechite, noutatea este un pas pe care nu îl pot parcurge pentru că, nu-i așa, pe vechi îl sperie noul. Nu se vrea trecerea către Vest, către occidentalizare, către o preocupare a Statului către cultură. Condițiile de desfășurare a unui tânăr în spațiul post facultate sunt limitate de faptul că Statul nu oferă nicio posibilitate valabilă. Dar, verbul a (te) zbate, a făcut parte dintotdeauna din codul genetic al românului.
Ce rol ți-ar plăcea să ți se ofere în viitorul apropiat?
Un rol la un regizor bun care să știe de ce a vrut să îmi dea acel rol.
Dacă s-ar fi dat note la selecția HOP, iar tu ai fi fost în juriu, ce notă ți-ai fi dat?
La această întrebare o să vă răspundă PR-ul meu. Glumesc. E în vacanță. Note se dau peste tot. Nu mi-aș fi dat nicio notă. Într-un schimb performer-spectator, e mai mult o evaluare a emoțiilor. Când iubești sau ești fericit nu poți să gândești în note.
Foto: Andrei Gîndac
În zilele de 15, 16 şi 17 iulie a.c. UNITER a organizat preselecţia pentru Gala Tânărului Actor – HOP. Juriul a fost format din: Radu Afrim, Dorina Chiriac, Radu Iacoban, Gabi Lupu și Iris Spiridon.
Anul acesta, cei 27 de tineri concurenţi aspiranţi, la Costineşti, la titlul de „Cel mai bun tânăr actor” vor fi priviţi şi notaţi de: actorul, muzicianul şi compozitorul Tudor Chirilă, regizorul şi scenaristul Radu Jude, actriţa şi directorul Teatrului Evreiesc de Stat Maia Morgenstern, scenografa Iuliana Vîlsan şi cântăreaţa şi profesoara de jazz Luiza Zan.
8 – 11 septembrie. Vox Maris Grand Resort Costineşti. Director artistic: Radu Afrim.