IN MEMORIAM DAN NEMȚEANU (22 SEPTEMBRIE 1930 – 3 OCTOMBRIE 2022)

Anunțăm cu tristețe că vineri, 3 octombrie, în Suedia, s-a stins din viață pictorul scenograf DAN NEMȚEANU.

IN MEMORIAM DAN NEMȚEANU (22 SEPTEMBRIE 1930 – 3 OCTOMBRIE 2022)

Criticul de teatru Ion Cazaban i-a dedicat un volum apărut la Fundația Culturală „Camil Petrescu” – „DAN NEMȚEANU și viziunea sa scenografică”, din care redăm câteva informații despre personalitatea uriașă a profesorului și scenografului Dan Nemțeanu:

„Este angajat în capitală, inițial la Teatrul Evreiesc de Stat, 1956-1960, apoi la nou înființatul Teatru de Comedie, 1961-1975. În această primă perioadă, semnează decoruri și costume pentru peste 80 de spectacole, cu piese de Shakespeare, Moliere, Cehov, G.B. Shaw, O’Neill, Priestley, Anouilh, Horia Lovinescu, Aurel Baranga, Eugen Barbu, Al.T. Popescu, Murray Schisgal, Arthur Kopit. Dan Nemțeanu a fost scenograful unor memorabile premiere pe țară, cu Svejk în Al Doilea Război Mondial, Cercul de cretă caucazian, Dispariția lui Galy Gay de Brecht, sau Rinocerii, Scaunele, Ucigaș fără simbrie de Eugen Ionescu, majoritatea regizate de Lucian Giurchescu.

Se va stabili în Suedia și, din 1976, este scenograful Teatrului Municipal din Malmo. Începe, astfel, perioada sa scandinavă: Norvegia, Finlanda, exstinsă în Danemarca. O experiență deosebit de importantă va interveni odată cu cei șase ani de profesorat și creație scenografică în Statele Unite, La Universitatea din Iowa City. O experiență care se va completa, alternativ, cu activitatea sa didactică de la Universitatea din Lund, 1994-2009. În cadrul acestei universități suedeze, va conduce un workshop pentru studenți arhitecți și scenografi, la Praga, având temă poemul simfonic Patria mea de Smetana (2007), apoi în anul următor, la Lisabona, tema fiind atunci romanul lui Jose Saramago, Pluta de piatră.

Peste 100 de titluri vor intra în repertoriul său din această perioadă: decoruri și costume pentru dramaturgi frecventați și în trecut – Shakespeare, Ochlenschleger la Ibsen, și, firește, contemporanii suedezi și americani. Colaborează, totodată, la spectacole de operă (Wagner, Janacek, Monteverdi, Menotti) și de balet (Ceaikovscki, Stravinski).

În fiecare an, în diferite orașe americane sau europene, Dan Nemțeanu este prezent în activitatea laboratorului de dramaturgie Word Bridge (Universitatea Clemson) sau la dezbaterile pline de conținut, pe multiple planuri culturale, organizate de Societatea Internațională pentru Literatură și Teatru Contemporan (ISCLT), pe care le consideră de mare utilitate profesională.

Așa cum declară într-o mai veche scrisoare (18 martie 2005):„Privind în urmă, mi-am dat seama că am rămas român, 100 la 100, corectat de suedezi și revigorat de americani. Personal, sunt destul de mulțumit de rezultat.”

Criticul de teatru Kristen Gandrow spunea despre Dan Nemțeanu: „Dan Nemțeanu este un om generos. După o primă întâlnire cu el, pot afirma că își împarte viața, arta și munca de scenograf cu studenții săi. Mulți dintre absolvenții scenografi continuă să-i ceară sfatul și opiniile artistice, chiar și după ce s-au lansat în propria carieră. Dan spune: «Mă simt de parcă aș fi din Iowa! Aici este a doua mea casă și studenții sunt copiii mei americani». El le predă ca profesor asociat pentru a cincea oară în ultimii 12 ani.”

În 2009 Dan Nemțeanu primește din partea Senatului UNITER premiul pentru întreaga activitate depusă în slujba teatrului românesc.

În 2022 lumea teatrală pierde unul dintre cei mai importanți scenografi români!

Dumnezeu să-l ierte!

UNITER