de Uniter miercuri, 28 februarie 2024
Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale.
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 26 februarie 2024 Senatul a decis următoarele premii:
Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: VALER DELLAKEZA, pentru o carieră excepțională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii
Premiul pentru întreaga activitate actriță: OANA PELLEA
Premiul pentru întreaga activitate actor: DAN CONDURACHE
Premiul pentru întreaga activitate regie: PETRICĂ IONESCU / PETRIKA IONESCO
Premiul pentru întreaga activitate scenografie: VIORICA PETROVICI
Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: MIRUNA RUNCAN
PREMII SPECIALE
Premiul special se acordă actorilor Rodica și Mugur Prisăcaru pentru performanța în arta teatrului de păpuși și marionete
Premiul special se acordă Operei Comice pentru Copii pentru coerența și consistența programelor de educație prin artă a publicului tânăr
Premiul special se acordă Centrului Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița pentru inițierea și realizarea proiectelor teatrale „La câțiva oameni distanță de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim și „Tinerețe fără bătrânețe”, workshop condus de Silviu Purcărete
Premiul Președintelui UNITER:
FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU DE LA SIBIU – 30 de ani
NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2024
Pentru a XXXII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Cristina Rusiecki și Octavian Szalad.
Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.
Nominalizările pentru anul teatral 2023 sunt următoarele:
Cel mai bun debut
Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa
Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, scenografia Luna Salamon, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
„No worries, Cătălinicika!” de Adelina Toma, Radio Guerrilla
„Numai pentru totdeauna” de Ana Creţu, Radio Guerrilla
„Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă și Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociația Șangri-La Artistic Ground și Teatrul Național Radiofonic
„Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerrilla
„Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea și adaptarea radiofonică Magda Duțu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune
Cea mai bună scenografie
Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara
Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”
Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz si Joanna Kowalska, regia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cel mai bun actor în rol secundar
Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna cs. Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar și Gabriel Sandu, scenografia, video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul de Stat Constanţa
Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila
Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar
Crenguţa Hariton pentru rolul Stareța Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Mădălina Muşat pentru rolul din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, scenografia Irina Chirilă, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiță, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cel mai bun actor în rol principal
Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica și versurile Stephen Task, regia, coregrafia și costumele Răzvan Mazilu, decorul Adriana Grand, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti
Şerban Gomoi pentru rolul titular din spectacolul „Don Juan” de Molière, regia și versiunea scenică a textului Cristi Juncu, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Teatrul Metropolis Bucureşti
Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
Cea mai bună actriţă în rol principal
Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, decorul Mirela Trăistaru, costumele Ioana Colceag, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti
Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti
Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, decorul Theodor-Cristian Niculae, costumele Sabina Reus, Teatrul Mic București
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)
Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană
Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, scenografia Clara Ștefana, Teatrul German de Stat Timișoara
Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Metropolis Bucureşti
Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz si Joanna Kowalska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cel mai bun spectacol
„1978” de Simona Semenič, regia și lighting designul Tomi Janežič, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara
„Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Szőke, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe
„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti
Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)
Oltiţa Cîntec
Mirella Patureau
Irina Wolf
Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută
„Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, scenografia Adrian Balcău, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca
„Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
„Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, scenografia Mădălina Marinescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii
„Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi
„Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugène Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, costumele Iolanda Mutu, decorurile Adrian Damian, Opera Comică pentru Copii
„Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcția de scenă Selma Dragoș, spațiul și instalația tactilă Gabi Albu, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti
Cea mai bună muzică originală şi sound design
Grzegorz Bieńko pentru aranjamentele muzicale și sound designul din „Anomalia” de Natasza Sołtanowicz si Joanna Kowalska, regia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, decorul Beáta Sós, costumele Rebeka Hatházi, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”
Adrian Piciorea pentru muzica și sound designul din spectacolul „(R)evoluţie. Ghid de supraviețuire în secolul XXI“ de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, scenografia Theodor-Cristian Niculae, Teatrul Excelsior Bucureşti
The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, decorurile Gintaras Makarevičius, costumele Corina Grămoșteanu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara
Cel mai bun video design
Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, scenografia Elena Iorga, conceptul păpușilor și costumele Alexandra Budianu, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi
Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările și mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ștefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, costumele Șteff Chelaru, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
Cel mai bun lighting design
Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth și Edith Buttingsrud Pedersen, scenografia Előd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană
Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali și Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoș Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Velica Panduru, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”