de Uniter joi, 23 mai 2019
Precum „50 de secunde”, scrierea târgumureşeanului Daniel Oltean care şi-a adjudecat la ediţia anterioară premiul concursului anual de dramaturgie organizat de UNITER, şi „Matilda şi groparii”, creaţie a Stelei Giurgeanu, câştigătoare a concursului „Piesa anului 2018”, îşi organizează acţiunea dramatică în jurul unei/unor crime.
Numai că, dacă în cazul piesei lui Daniel Oltean omorul era încă de la prima replică o certitudine, asasinul îşi recunoscuse cu o sinceritate dezarmantă crima şi aştepta chiar cu o anume voluptate încheierea cercetării penale, trimiterea în judecată şi sentinţa, esenţială fiind dimensiunea psihologică a scrierii, aşa după cum rezulta ea din discuţia dintre procuror şi fiul criminal, aici avem de-a face cu o acumulare în crescendo de bizarerii, cu răsturnări de situaţie şi lovituri de teatru, cu metamorfoze stilistice. În majoritate generate de bizareria personajelor.
„Matilda şi groparii” este o scriere în trei acte. În primul nu îşi fac apariţia decât trei dintre cele cinci personaje. E vorba despre trei femei nu, nu înalte, ci în vârstă, sau, mai bine spus, îmbătrânite înainte de vreme, devenite rude în urma căsătoriilor cu trei bărbaţi din aceeaşi familie. Femei pe nume Sonia (60 de ani), Olga (58 de ani) şi Nora (54 de ani), una mai ciudată decât cealaltă. Primele două îşi asumă nenumărate precauţii în raport cu cea de-a treia căreia nu ştiu cum să îi comunice o decizie cu caracter ultimativ. Sonia şi Olga au plănuit părăsirea definitivă a casei în care locuiesc de mulţi ani de zile, dar şi vinderea afacerii de familie. O firmă de pompe funebre al cărei director este invizibilul Daniel. Despre care respectivele încearcă să o convingă pe cea de-a treia, pe care o cheamă Nora, o ultra-sensibilă, de fapt o fiinţă slabă de minte, că ar fi plecat în delegaţie. Pentru moment casa este închisă sub pretextul că ar fi fost supusă unei drastice dezinsecţii din cauza unei neaşteptate dar masive invazii de furnici.