de Uniter duminică, 12 octombrie 2014
Este o poveste de dragoste peste timp, o întâmplare ai cărei protagonişti sunt celebrul actor Maestro, aflat acum la finalul carierei şi retras, în calitate de custode, la muzeul Clemenceau din Paris, prietenul său, actorul Costello şi mai tânăra actriţă Valérie. Piesa se petrece, conform autoarei, în „timpul prezent, timpul istoric, timpul retrăit, timpul în afara timpului”… Teatrul şi realitatea se întrepătrund, istoria se suprapune prezentului, destinele se contopesc, au loc adevărate transferuri de identitate, emoţiile devin copleşitoare… Iminenţa sfârşitului accelerează trăirile şi determină intensitatea sentimentelor şi a stărilor sufleteşti, iubirea capătă conotaţii tragice, prin apropierea morţii……
Compoziţia radiofonică, atent gândită şi nuanţată, se remarcă prin culoare, emoţie şi muzicalitate… Spectatorii sunt purtaţi din încăperile muzeului Clemenceau, de pe strada Franklin din Paris, la Bélébat, într-o căsuţă de la marginea oceanului sau în grădinile lui Monet de la Giverny – aşadar, din istorie în prezent, din realitate în vis, în imaginaţie, în atingerea de o clipă a iubirii absolute… Creat în mod evident cu multă căldură şi sensibilitate, textul se dovedeşte extrem de generos în a cuprinde multiple posibilităţi de lectură regizorală – şi, din acest punct de vedere, spectacolul pus în undă de Gavriil Pinte valorifică remarcabil valenţele dramatice ale piesei şi recreează un univers sonor plin de mister şi de poezie, asemeni unei ţesături fine şi dantelate…
Mircea Albulescu încarcă de sensuri revelatorii rolul lui Maestro şi pe cel al lui Georges Clemenceau, întruchipând admirabil fiorul iubirii şi iluminarea, dar şi experienţa suferinţei şi tragismul iminentei plecări spre nefiinţă… Irina Movilă le interpretează, cu multă feminitate şi jucându-se inteligent cu cele două identităţi, pe Valérie şi pe Marguerite Baldensperger, iar Virgil Ogăşanu, în rolurile lui Costello şi Claude Monet, ne încântă prin spirit ludic, mobilitate a mijloacelor de expresie, naturaleţe şi simţul umorului.
În distribuţie: Mircea Albulescu, Irina Movilă şi Virgil Ogăşanu.
Regia de montaj: Florina Istodor şi Radu Verdeş.
Regia de studio: Milica Creiniceanu.
Regia muzicală: Stelică Muscalu.
Inginer de sunet: Iulian Iancu.
Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.
Spectacolul Ultimul pact de Oana Maria Cajal va putea fi audiat în avanpremieră luni, 13 octombrie 2014, la ora 11.00, la clubul Ramada-Majestic de pe Calea Victoriei din Bucureşti.
Teatrul National Radiofonic